Kippenvelmomenten bij boekpresentatie

Stichting ‘Kids Say No’

Vrijdag 27 oktober 2017.

Kippenvelmomenten bij boekpresentatie

,,Ongelofelijk die door Anja Zandbergen en schrijfster Ingrid Westerduin met ons gedeelde levensverhalen waar seksueel misbruik in hun jeugd hun leven bepaalde.” ,,Ik zat met tranen in de ogen, wat kunnen volwassenen onschuldige kinderen toch aandoen?” ,,Alle complimenten aan Anita Laterveer van de Stichting ‘Kids Say No’ dat ze met dit leesboekje seksueel misbruik van kinderen bespreekbaar wil maken.” Zomaar drie van de vele reacties woensdagmiddag 25 oktober na afloop van de boekpresentatie van ‘Blijf van mijn ondergoed af!’ Alle Katwijkse basisscholen ontvangen binnenkort drie exemplaren van dit boekje van de stichting.

Wethouder Mostert, die ook het eerste exemplaar uit handen van Laterveer mocht ontvangen, was vol lof over dit initiatief van deze stichting. In zijn bevlogen dankwoord sprak hij o.a. de hoop uit dat de scholen met dit boekje aan de slag willen gaan, hoe moeilijk het thema ook is. Vrijwilligers van de stichting zijn dan ook zeker bereid om met schoolteams over dit boekje in gesprek te gaan, als ze er behoefte aan hebben.

‘Het is overal en van alle tijden’

Deze zin stond centraal bij de inleidende woorden van Laterveer. Dat was dan ook de reden dat zij ‘Kids Say No’ in oktober 2011 heeft opgericht. Het uitgesproken levensverhaal van Zandbergen, die meewerkt aan de landelijke campagne ‘Verbreek de stilte’, kwam deze middag keihard binnen bij alle aanwezigen. Dat waren o.a. vertegenwoordigers van basisscholen, professionals, vrijwilligers, raadsleden en andere genodigden. Zaterdag 28 oktober was zij met Laterveer ook bij het televisieprogramma ‘Katwijk Live’ van RTV Katwijk om o.a. haar levensverhaal te vertellen.

Maar ook het levensverhaal van Westerduin, schrijfster van het boekje, werd bepaald door jarenlang seksueel misbruik in haar jeugd. Je kon een speld horen vallen, ook bij haar uitgesproken verhaal. Mooi was het slotmoment dat zij haar waardering uitsprak voor de inzet van Laterveer en de stichting. Laterveer in haar reactie: ,,Ik hoop dan ook oprecht dat jouw boekje in elke gemeente gebruikt gaat worden.”

Stichting ‘Kids Say No’

Deze stichting vervult wensdromen van misbruikte en mishandelde kinderen in heel Nederland. Voor meer informatie kunt u terecht op www.stichting-kids-say-no.nl. Meer dan van harte aanbevolen om te lezen waar deze vrijwilligers zich alle dagen voor inzetten.

22728760_1451261224922725_3599915720376316963_n22730603_1853402351355686_7974317784146946044_n

Persberichten presentatie woensdag 25 oktober !

In de Woensdagkrant stond heel mooi het persbericht (zie foto) dat ik voor Anita Laterveer van de Stichting ‘Kids Say No’ mocht maken als afsluiting van het project ‘boekpresentatie’. Goed om vanmiddag van Laterveer te horen dat de Katwijkse basisscholen, die ze had gebeld om een afspraak te maken om met de drie beloofde boekjes langs te komen, op één na positief reageerden.

23130795_1504900869557935_8920730627031166282_n 23316686_1512977338750288_2202573550950556863_n

Gerard Bol, SpraakMaker, 26 oktober

22829105_1525182324233553_2352562482486516038_o 22780216_1525183127566806_3041336809897187634_n 22788652_1525183247566794_8967251272957579566_n

Er zijn opdrachten die ik als ‘SpraakMaker’ nooit meer vergeet en woensdagmiddag jl. was de boekpresentatie van het (voor)leesboekje voor basisscholen, ‘Blijf van mijn ondergoed af’ door Anita Laterveer van de Stichting ‘Kids Say No’ zo’n moment.

Ik mocht de pr hiervoor verzorgen en mocht ook zorgen voor het verder goed verlopen van deze bijeenkomst voor vertegenwoordigers van basisscholen, raadsleden, vrijwilligers en professionals als een soort van dagvoorzitter.
Kippenvel bij alle aanwezigen en je kon een speld horen vallen bij de verhalen van Anja Zandbergen (van de campagne ‘Verbreek de stilte’) en Ingrid Westerduin (de schrijfster van het boekje) die verhaalden hoe seksueel misbruik hun verdere leven heeft bepaald.
Anja zal komende zaterdag 28/10 met Anita ook in het televisieprogramma ‘Katwijk Live’ terugblikken op deze zeer aangrijpende bijeenkomst en haar rol hierbij. Bij RTV Katwijk vanaf 18.00 uur kan je het volgen en dat mag je dus zeker niet missen (wordt ook nog diverse keren herhaald).
Ik ben zo trots op die mensen die niet wegkijken en zich op alle manieren inzetten om seksueel misbruik en mishandeling van kinderen te voorkomen en zoals door deze middag het bespreekbaar willen maken en houden.
En als ik als ‘SpraakMaker’ zelfs stil word, dan zegt dat zeer veel!

22729169_1002620393225440_5692171316715343920_n

Bericht Facebook Gea Bruining

Heb het nog steeds koud; laat staan de beide vrouwen die vanmiddag hun verhaal vertelden: er
niet mogen zijn; niet worden gezien door wie(buren??) of waar (school??); pijn…
Zoveel bewondering voor deze twee: beide hadden hun verhaal opgeschreven en lazen het voor; dit was voor hen het meest controleerbaar. Maar ook een voorgelezen verhaal komt heel hard binnen.
Op het boekje staat: van 6 tot 12 jaar….Ingrid vertelde vanmiddag dat zij het eigenlijk als 4 jarige had geschreven (het moment dat het misbruik van haar begon).
Alle scholen in de gemeente Katwijk hebben 3 exemplaren van dit boekje gekregen; wethouder Gerard Mosterd sprak de hoop uit dat het ook zou worden gebruikt; hij sprak zeer betrokken en was aangedaan.
Gerard heeft op een zeer stille, ingetogen, humorvolle manier de presentatie gedaan.
Anita; tja…. moet ik nog meer zeggen dan: betrokken; altijd in actie; kom niet aan kinderen; lief mens!!!
22769783_1451261221589392_8703789348282973689_o

Bericht Facebook CDA Katwijk 25 oktober

Hoe praat je met kinderen over seksueel misbruik? Die vraag stond vanmiddag centraal op een bijeenkomst van de Katwijkse Stichting ” Kids Say No ” in de onderwijslocatie Otto Baron. Na een indrukwekkend verhaal van Anja Zandbergen van de landelijke campagne ‘Verbreek de stilte’, een bijdrage van Slachtofferhulp Nederland en een door de schrijfster geschetste achtergrond van het (voor)leesboekje ‘Blijf van mijn ondergoed af!’, werd het eerste exemplaar van dit boekje door initiatiefneemster van de Stichting, Anita Laterveer, overhandigd aan wethouder Mostert.

Stichting ” Kids Say No ” zorgt dat er op korte termijn per school 3 exemplaren van ‘Blijf van mijn ondergoed af!’ beschikbaar zijn. Met dit boekje voor kinderen van 6 tot 12 jaar kunnen signalen van seksueel misbruik zo mogelijk herkenbaar en bespreek worden gemaakt. Het is belangrijk dat ook scholen weten dat ze met dit boekje over dit gevoelige onderwerp met kinderen kunnen praten.

Geen makkelijk onderwerp, maar belangrijk om het niet weg te stoppen. Het CDA waardeert alle inspanningen van Stichting ” Kids Say No ” en van de vrijwilligers die zich met hart en ziel inzetten. Goed ook dat met het boekje een accent wordt gelegd op het voorkomen van problemen en vroegtijdige signalering als er iets misgaat.

“Een voorgelicht kind staat steviger in zijn/haar schoentjes.”

22769783_1451261221589392_8703789348282973689_o 22713512_1451261228256058_5836271258724052326_o 22728760_1451261224922725_3599915720376316963_n